0

Autoveroon muutoksia syyskuulle 2018

Yleensä veroja muutellaan vuodenvaihteessa, mutta toisin on autoveron kohdalla. Syyskuussa 2018 astuu nimittäin voimaan autoverouudistus. Syynä uudistukseen on, että maassamme otetaan käyttöön uudet CO2-päästötiedot, jotka perustuvat WLTP-menetelmään. Ennen syyskuuta käytössä on ollut NEDC-menetelmä, jota on kritisoitu siitä, että se on liian laboratoriomainen testi, joka ei kuvaa tarpeeksi hyvin todellista ajoa. WLTP:n ja

0

Sähköautojen vuokrauskäytön yleistyessä myös latausverkosto laajenee

Vuokrasähköauton lataaminen Vaikka sähköauton ostaminen olisi käynyt mielessä, saattaa se olla monille talouksille vielä liian suuri hankinta. Sähköautojen käyttö lisääntyy silti erityisesti yksityisleasingin ja autojen kuukausivuokrauksen muodossa, jolloin kustannukset ovat monien perheiden kannalta järkevämpiä, ja vuokra-auto saadaan mahdutettua helposti omaan kuukausibudjettiin. Sähköauton omistamisessa tai vuokrauksessa on silti vielä isoja haasteita. Jos oman

0

Autonvuokraus tekee auton omistamisesta erikoista

Jos omistat auton vielä kymmenen vuoden kuluttua, saatat kuulua vähemmistöön Yhteiskäyttöisten autojen ja autojen pitkäaikaisvuokrauksen lisääntyessä autoa ei välttämättä omisteta enää tuotteena, vaan autoilusta tulee palvelu. Tavallisin auton omistamisen perusteena on auton käyttäminen työmatkoihin, mutta koska monet käyttävät autoa vain muutaman tunnin päivästä, ei auton omistamiselle löydy järkeviä argumentteja. Keskihintainen auto on

0

Uudenlaiset autoklubit tarjoavat asiakkailleen päästöttömän auton ilman polttoainekuluja

Yhteiskäyttöautopalveluiden puolesta on jo pitkään liputettu johtuen niiden ekoystävällisyydestä. Ne muun muassa vähentävät liikenteessä olevien kulkupelien määrää ja niiden ansiosta tehdään vähemmän turhia autoreissuja. Maailmalla on kuitenkin nyt tavattu autoklubien uusi sukupolvi, joka vie asiat askelta pidemmälle vuokraten asiakkailleen vain sähköautoja. Mikä autoklubi? Ensimmäiset autoklubit perustettiin 2000-luvun alkupuolella. Klubien toimintaperiaate on simppeli:

0

Volvo laittaa sähkömoottorin joka autoon vuodesta 2019 lähtien

Vuonna 2017 tuntui, että dieselmoottoreita lyötiin joka suunnalta. Kaupunki toisensa jälkeen suunnitteli rajoituksia ja jopa täyskieltoja dieselautoille, kun kävi ilmi, että useat autonvalmistajat ovat vääristelleet päästömittausten tuloksia säästääkseen rahaa kalliissa kehitystyössä ja päästäkseen Euroopan markkinoille. Dieselmoottoreita on kenties moitittu vähän liikaakin, sillä tulee muistaa, että ne ovat kaupunkien ulkopuolella vielä vallan mainioita

0

Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta kasvussa

Ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen määrän ennustetaan tänä vuonna nousevan jopa 37 000 autoon. Heinäkuun loppuun mennessä autoja oli tuotu jo 20 200. Koko viime vuonna autoja tuotiin ulkomailta yhteensä vajaat 29 500 kappaletta. Tuontimäärät ovat kasvaneet tasaisesti taantumavuosista, jolloin autoja saatettiin vuodessa tuoda jopa vain 19 000. Noin puolet tänä vuonna ulkomailta

0

Kannattaako ostaa lehmä, jos tarvitsee litran maitoa?

Samaa voisi kysyä myös auton ostajalta. Ovatko odotetut ajokilometrit ja tarve autolle niin iso, että kannattaa ostaa oma auto. Monikaan auton omistaja ei huomioi auton arvon laskua, parkkipaikkakustannuksia, vakuutuksia, katsastus- ja huoltokuluja. Auton kustannushan ei ole pelkästään sen hankintahinta. Autoa voi myös hyvällä omallatunnolla sanoa, huonoimmaksi investointi kohteeksi mitä keksiä voi. Sen

0

Yhä useampi kaahaa liikenteessä

Peltipoliisi räpsähteli tiuhaan tahtiin poliisin järjestämän tehovalvonnan aikana, kun jopa 5500 autoilijaa jäi kiinni 24 tuntia kestäneen nopeusvalvontamaratonin aikana. Tämä on huomattavasti enemmän kuin aikaisempina vuosina, jolloin vastaava lukema on ollut noin 4000. Tehovalvonnan aikana nopeutta valvoi jopa 120 automaattivalvontakameraa ja lisäksi 20 siirrettävää valvonta-autoa. Poliisi käytti tämän vuoden valvontamaratoniin enemmän työaikaa

0

Ajoneuvovero ja sen muutokset vuonna 2018

Ajoneuvoverolla tarkoitetaan veroa, joka maksetaan liikennekäytössä olevasta ajoneuvosta Suomessa. Sen määrä koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Ajoneuvoveroa pidetään ikään kuin auton käyttömaksuna ja sitä on peritty vuodesta 1994 lähtien. Verojen tuotot menevät valtiolle. Ajoneuvoveroa maksetaan auton omistamisesta eikä sen käytöstä. Veron maksaa ajoneuvon haltija, jos haltijaa ei ole veron maksaa ajoneuvon omistaja. Ajoneuvoveroa

0

Yksityisleasing nousee vaihtoehdoksi omistamisen ja vuokrauksen välille

Moni kaupungeissa opiskeleva on kesällä kiperässä tilanteessa: kesätöitä varten tarvitsisi autoa, mutta autoa ei millään viitsisi ostaa pelkästään kesän ajaksi. Monilla on sukulaisia, joilta auton saa lainaan, mutta kaikille tämä ei ole mahdollista. Tässä tapauksessa vaihtoehtoja on käytännössä kolme: ostaa auto kesäksi, vuokrata se tai kieltäytyä mielenkiintoisesta työpaikasta. Autoja tuntevan kannattaa ostaa