Uudenlaiset autoklubit tarjoavat asiakkailleen päästöttömän auton ilman polttoainekuluja

Yhteiskäyttöautopalveluiden puolesta on jo pitkään liputettu johtuen niiden ekoystävällisyydestä. Ne muun muassa vähentävät liikenteessä olevien kulkupelien määrää ja niiden ansiosta tehdään vähemmän turhia autoreissuja. Maailmalla on kuitenkin nyt tavattu autoklubien uusi sukupolvi, joka vie asiat askelta pidemmälle vuokraten asiakkailleen vain sähköautoja.

Mikä autoklubi?

Ensimmäiset autoklubit perustettiin 2000-luvun alkupuolella. Klubien toimintaperiaate on simppeli: asiakkaat maksavat joko vuotuisen tai kuukautisen jäsenmaksun ja saavat vastineeksi vuokrata autoja tuntimaksua vastaan. Tällöin asiakas välttyy yksityisauton tuomien kustannusten, kuten verojen, ylläpitokustannusten ja vakuutusten maksulta. Autot varataan netin tai puhelinsovelluksen välityksellä ja ne voi noutaa ja palauttaa useisiin osoitteisiin.

Nyt, lähes kaksikymmentä vuotta ensimmäisten yhteiskäyttöautopalveluiden jälkeen, täysin sähköautoihin perustuvat vastaavat palvelut ovat saapuneet markkinoille. Autoklubin asiakas voi huristella autollaan tietäen, ettei kuormita luontoa ylimääräisillä päästöillä. Tällaisissa vuokra-autoissa ei myöskään ole kilometrikustannuksia. Sähköauto on ajajalleen muutoinkin mukava vaihtoehto, nimittäin sillä on sulava ajaa, se on hiljainen ja nopeasti kiihtyvä.

Onko yhteiskäyttöautopalvelu käyttäjälleen silkkaa säästöä?

Autoklubien käytön varsinaista hintaa on vaikeahko arvioida, sillä niiden käyttömaksut koostuvat useammista pienistä maksuista, kuten liittymismaksu, jäsenmaksu ja autovuokra. Kuitenkin myös yksityisauton kulut nousevat usein pilviin, sillä omistaja on tällöin vastuussa ajokkinsa ylläpitokustannuksista kokonaan itse. Tosiasia on se, että nykymaailmassa ihmisten on usein hankala pärjätä ilman autoa, joten autoklubit ovat hyvä vaihtoehto yksityisautoille. Yksityisauton omistuksesta säästyneet pennoset voi käyttää vaikkapa Casimba-online kasinon peleihin, josta voi lukea tarkemmin netin online casino review-palveluista.

Sähköauton huonoja puolia

Ollessasi liikkeellä sähköautolla takaraivossa saattaa painaa ajatus, että mitä jos akku loppuukin matkalla. Pidemmillä matkoilla matkan joutuukin suunnittelemaan latauspisteet mielessä pitäen. Tällöinkin matkaan tulee varata tavallista enemmän aikaa, sillä nopeinkin latausvaihto vie noin puolisen tuntia. Latauspisteitä ei myöskään ihan joka paikasta tahdo valitettavasti löytää, mikä vaikeuttaa huomattavasti sähköisellä menopelillä liikkeellä olevan matkantekoa.

Pienin askelin

Sähköautojen tarjoaminen on alalla vasta ihan lapsenkengissä, mutta monet tekijät ovat lähteneet muutokseen mukaan pienemmällä skaalalla tarjoten asiakkaille sähköautovaihtoehdon perinteisten autojen rinnalla. Sähköautojen suosion odotetaan tulevaisuudessa kasvavan niiden ekoystävällisyydestä johtuen, mutta vielä moni valitsee mieluummin perinteisen auton.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *