Sähköautojen vuokrauskäytön yleistyessä myös latausverkosto laajenee

Vuokrasähköauton lataaminen

Vaikka sähköauton ostaminen olisi käynyt mielessä, saattaa se olla monille talouksille vielä liian suuri hankinta. Sähköautojen käyttö lisääntyy silti erityisesti yksityisleasingin ja autojen kuukausivuokrauksen muodossa, jolloin kustannukset ovat monien perheiden kannalta järkevämpiä, ja vuokra-auto saadaan mahdutettua helposti omaan kuukausibudjettiin. Sähköauton omistamisessa tai vuokrauksessa on silti vielä isoja haasteita. Jos oman asunnon parkkihallista ei löydy latauspistettä ja ajokilometrejä kertyy runsaasti, ei autoa saa ladattua välttämättä silloin kun sitä eniten tarvitsisi. Vaikka sähköautojen yleistymisessä on paljon hyviä puolia, yksityisasiakkaiden osalta pyöritään noidankehää: latauspisteitä ei rakenneta, koska sähköautoja ei ole tarpeeksi liikenteessä, eikä sähköautoja osteta, koska latausverkosto on Suomessa kapealla vyöhykkeellä.

Sähköauton ilmaislataus yleistyy sisäänheittotuotteena

Ongelmaan ollaan rakentamassa kuitenkin ratkaisua, kun päivittäistavarakaupat lähtevät houkuttelemaan myös sähköautoja ilmaisilla latauspiteillään. Nyt myös K-ryhmä on ilmoittanut rakentavansa vuoden 2018 ja 2019 aikana Suomeen pikalatausverkoston sähköautoille, jotka ovat ainakin alkuvaiheessa asiakkaille maksuttomia. Tällä hetkellä tällaisella pikalatauksella saadaan puolessa tunnissa noin 80 prosenttia auton akusta ladattua, jonka myötä autolla voidaan ajaa noin 100 kilometriä. Akkutekniikan kehittyessä kuitenkin on todennäköistä, että puolen tunnin pikalatauksella päästään ainakin kaksinkertaiseen matkaan. Toisaalta kun sähköautot yleistyvät, ei nykyisiä ilmaisia sähköautojen latauspisteitä välttämättä enää nähdä kuin korkeintaan sisäänheittotuotteina esimerkiksi kauppakeskusten yhteydessä.

Sähköauton käyttökustannukset bensiiniautoon verrattuna

Vaikka lataus ei olisi maksutonta, eikä sähkölataus kuuluisi auton vuokrauksen kuukausimaksuun, sähköauto alittaa helposti latauskustannuksiltaan perinteisen auton bensiinikustannukset. Jos esimerkiksi tavallisessa perhekäytössä autolla ajetaan esimerkiksi 50 kilometriä arkisin ja 400 kilometriä joka toinen viikonloppu, ja sadalla kilometrillä sähköauto kuluttaa noin 15 kilowattituntia (kWH) sähköä, kuukausikulutus on 270 kilowattituntia. Sähkön lataushinta pyörii tällä hetkellä 13 sentin hinnassa per kilowattitunti, jolloin kuukausihinnaksi tulee noin 35 euroa. Saman kuukausittaisen matkan ajaminen bensiinikäyttöisellä autolla maksaa hieman alta 200 euroa, jos auto kuluttaa 7,5 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä, ja bensiinin hinta on 1,45 euroa litralta.

Sähköautot ovat kuitenkin vielä vuokrattuinakin hintavia verrattuna polttomoottoriautoihin, ja esimerkiksi Teslan kuukausivuokralla saa jo hyväkäyttöisen hybridin tai bensiiniauton murto-osalla hinnasta. Tavallisen keskiluokan vuokra-autona sähköautoja pitää siis odotella vielä muutama vuosi.