Sähköautoja vuokraavia yrityksiä on Suomessa selvästi vähemmän kuin bensa- ja dieselautojen vuokraajia. Sähköautoihin liittyy kuitenkin monia hyviä puolia, jotka tekevät niistä varteenotettavan kilpailijan polttomoottoriautoille.

Sähköautoista puhuttaessa monille tulee ensimmäiseksi mieleen hiljaisuus ja ekologisuus, ja tämä pitää täysin paikkaansa: sähköauto kiihtyy polttomoottoriautoja reippaammin, mutta silti kiihdytysvaiheesta jää kokonaan puuttumaan polttomoottorilla varustetuille autoille tyypillinen moottorin ulvonta ja tärinä, mikä tekee ajamisesta miellyttävää. Myöskään auton ylläpitoon liittyvät kustannukset eivät päätä huimaa, sillä polttoaineiden hintaan verrattuna sähkö on suhteessa halvempaa. Edullisuus näkyy myös verotuksessa: Suomessa autojen verotus perustuu käyttövoimaveroon, sekä hiilidioksidipäästöihin ja polttoaineveroon, jotka sähköautolta puuttuvat kokonaan. Näin käyttövoimaveron hinnalle nousee ainoastaan sähkölaskun yhteydessä maksettava normaali sähkövero, jonka suuruuteen voi vaikuttaa kilpailuttamalla. Tämä tekee sähköautosta erittäin taloudellisen – etenkin kun auton vuokraajan ei tarvitse huolehtia lisäkuluista, edes verotuksesta.

Sähköauto on myös polttomoottoriautoja energiatehokkaampi, sillä vastoin yleistä harhaluuloa sähköauto hyödyntää jopa 62% varastoidusta energiasta pyörien käyttövoimana, kun polttomoottoriajoneuvoilla sama suhde on 21% luokkaa. Auton kokonaisenergiankulutus on keskimäärin 10-15 kWh sadalla kilometrillä (vastaa n. 2-3 polttoainelitraa) ja kotipistokkeesta ladattuna hintaa kertyy 0,74 €/”litra”. Sähköautolla ajaakin siis 100 kilometriä noin kahdella eurolla.

Sähköauto ei myöskään saastuta, ja lataukseen voidaan käyttää verkkovirran ohella esimerkiksi aurinkopaneeleista varastoitavaa energiaa.

Sähköautoilun haittapuolena esiin nousee lähinnä latauspisteiden luotettavuuden vaihtelu, ja siksi sähköauto kannattaa ladata aina kun mahdollista esimerkiksi kotona. Kun akku on täyteen ladattu, mikä tapahtuu pikalatausmenetelmällä noin puolessa tunnissa, autolla pääsee ajelemaan akuston koosta riippuen 50-500km yhdellä latauksella, mikä riittää useimpiin työmatkoihin. On kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että koska huoltoasemien latauspisteiden tiedetään toisinaan heittävän error-viestiä on parempi pelata varman päälle ja huolehtia akun latauksesta riittävän usein. Virta ei kuitenkaan pienelläkään varauksella katkea yllättäen, sillä kun akun varaus putoaa 15 prosenttiin ja toimintamatkaa on jäljellä n. 30 kilometriä, auton näyttöön syttyy varoitusvalo ja auto siirtyy akkua säästävään Eco-tilaan. Vauhtiin ei tule kuitenkaan muutoksia ennen kuin varaus putoaa viiteen prosenttiin, joten latauspisteelle ajamiseen jää hyvin aikaa. Polttoainemoottorilla varustetut hybridisähköautot voivat myös tarvittaessa hyödyntää perinteistä tankkausta.

Varaa sähköauto käyttöösi jo tänään!