Autoveroon muutoksia syyskuulle 2018

Yleensä veroja muutellaan vuodenvaihteessa, mutta toisin on autoveron kohdalla. Syyskuussa 2018 astuu nimittäin voimaan autoverouudistus. Syynä uudistukseen on, että maassamme otetaan käyttöön uudet CO2-päästötiedot, jotka perustuvat WLTP-menetelmään. Ennen syyskuuta käytössä on ollut NEDC-menetelmä, jota on kritisoitu siitä, että se on liian laboratoriomainen testi, joka ei kuvaa tarpeeksi hyvin todellista ajoa.

WLTP:n ja NEDC:n erot

Euroopan autonvalmistajien järjestö ACEA on koonnut mainion tiivistelmän WLTP- ja NEDC-menetelmien eroista sivulleen. Olennaisin ero menetelmien välillä on, että uusi WLTP on pitempi testi. Siinä missä NEDC on 20 minuutin ja 11 kilometrin mittainen testi, WLTP on mitaltaan 30 minuuttia ja 23,25 kilometriä. WLTP-testissä sekä keski- että maksiminopeus ovat vanhaa testiä korkeampia.

Kaiken kaikkiaan WLTP-testin arvojen arvioidaan olevan luotettavampia ja vastaavan paremmin todellisia Euroopassa koettuja olosuhteita sekä ottavan paremmin huomioon autojen mahdolliset polttoainetta säästävät laitteet. Kuten ACEA kertoo sivullaan, vanha NEDC-menetelmä on peräisin 1980-luvulta ja on auttamatta jäänyt vanhaksi autojen tekniikan kehittyessä.

Veromuutoksen vaikutukset autojen hintoihin

Koska WLTP kasvattaa autojen päästölukemia, saattaisivat autojen hinnat kallistua kohtuuttomasti. Tästä syystä WLTP-menetelmään siirtymiseen yhteydessä myös verotusta muutetaan siten, että homma säilyisi suhteellisen reiluna, eikä verotus kokonaisuudessaan kasvaisi.

Kuten Iltalehti kertoo, verotuksen muutokset on kuitenkin painotettu vähäpäästöisiin autoihin. Niinpä suuripäästöisten autojen hinnoissa tullaan näkemään nousua. Iltalehden esimerkkien mukaan muutokset voivat olla melko suuria: lehti viittaa erään autoliikkeen ilmoitukseen, jonka mukaan Toyotan Land Cruiserin hinta nousee yli 10 000 euroa verouudistuksen tullessa voimaan.

Elokuu on ollut autokauppiaiden markkinoinnin aikaa

Eräs markkinoiden käyttämä kikka on tehdä vaikutus, että ostopäätös kannattaa tehdä juuri nyt eikä vetkutella hamaan tulevaisuuteen. Autokauppiaat ovatkin voineet käyttää veromuutosta hyvänä markkinointivälineenä, sillä monien isokokoisten autojen hinnat nousevat syyskuun alussa. Niinpä radio, lehdet ja netti ovatkin nyt pullollaan autoliikkeiden mainoksia, joissa muistutetaan tulevasta hintojen noususta.

Autoveron piti olla väliaikainen

Vuonna 1958 valtiolla oli tukala rahatilanne, ja jostakin piti keksiä lisätuloja. Niinpä tuona vuonna ryhdyttiin verottamaan uusia autoja. Kun laki autoverosta astui voimaan, luvattiin sen olevan väliaikainen. Aikojen saatossa autovero on kuitenkin muodostunut pysyväksi, eikä edes EU-jäsenyys vienyt sitä mennessään.